در مردادماه در گروه عمده خوراکی‌ها بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه سبزیجات با 6.4 درصد افزایش نسبت به ماه قبل شامل هویج و کاهو بوده که این موضوع نیز در بازار شیراز به عینه دیده شد. امروز هویج در بازار شیراز از 22 تا 28 هزار تومان به فروش می‌رود که افزایشی بی‌سابقه است.
کد خبر: ۹۸۸۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴ 25 August 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: در دنیای امروز چه کسانی که اخبار اقتصادی را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند و چه کسانی که علاقه‌ای به این نوع اخبار ندارند با یک مفهوم به خوبی آشنا هستند و آن «تورم» است. در یک تعریف ساده تورم به روند فزاینده و غیرمنظم افزایش قیمت‌ها می‌گویند و نرخ تورم افزایش، کاهش یا ثبات در قیمت مصرف‌کننده کالاها و خدمات را نشان می‌دهد.

در توضیح نرخ تورم از 3 مفهوم، تورم سالانه، تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه استفاده می‌شود که بر این اساس منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل و نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

مرکز آمار ایران هر ماه نرخ تورم را در استان‌های مختلف اعلام می‌کند که بر این اساس شاخص کل در تیرماه 327.4 بوده که نسبت به ماه گذشته 3.5 درصد افزایش را نشان می‌دهد اما این رقم در مردادماه به 337.8 رسیده که نسبت به ماه قبل 3.2 افزایش را نشان می‌دهد.

هر چند محاسبه نرخ تورم سالانه مردادماه و مقایسه آن با ماه گذشته نشان از کاهش یک درصدی دارد اما این کاهش آنقدرها چشمگیر نیست که در زندگی مردم تاثیری بگذارد. در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها افزایش قیمت‌ها نسبت به ماه قبل 4.6 و در نرخ تورم سالانه 57.4 درصد است به عبارتی مردم برای خرید کالاهای این گروه که از کالاهای اساسی و روزمره زندگی محسوب می‌شود طی یک سال گذشته 57 درصد باید بیشتر هزینه کنند.

این موضوعی است که علیرضا پاک فطرت رئیس مجمع نمایندگان استان فارس نیز در تیرماه آن اشاره کرده بود. به گفته وی افزایش قیمت کالاهای اساسی از ابتدای امسال تاکنون یعنی به هر میزان که تورم بیشتر شود به همان میزان مردم باید بیشتر هزینه کنند در حالی که درآمدها ثابت است و افزایش پیدا نکرده.

همین مسئله سبب شده که در تاریخ 17 مردادماه امسال 87 نماینده به وزیر صمت برای افزایش قیمت کالاهای اساسی به ویژه گوشت و مرغ که از ابتدای امسال چندین بار افزایش قیمت داشته تذکر بدهند.

 

در مردادماه در گروه عمده خوراکی‌ها بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه سبزیجات با 6.4 درصد افزایش نسبت به ماه قبل شامل هویج و کاهو بوده که این موضوع نیز در بازار شیراز به عینه دیده شد. امروز هویج در بازار شیراز از 22 تا 28 هزار تومان به فروش می‌رود که افزایشی بی‌سابقه است.

جواد عدلو رئیس اتحادیه میوه و تره بار شیراز نیز در گفت‌وگو با تسنیم به تشریح دلایل افزایش قیمت هویج پرداخت که از مهم‌ترین آنها کاهش محصول و عرضه آن در بازار ذکر کرد این در حالی است که تقاضا برای خرید هویج نیز در بازار زیاد است.

صادرات عامل دیگری است که رئیس اتحادیه میوه و تره بار شیراز به آن اشاره و آن را عامل گرانی معرفی می‌کند. عدلو می‌گوید: در گذشته همه بار در شیراز و استان فارس به فروش می‌رفت اما اکنون صیفی‌جاتی مثل هویج یا برخی از سبزی‌ها به کشورهای عمان، کویت، امارات و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود که این نیز در گرانی بی‌تاثیر نیست.

پوشش دادن 5 - 6 استان دیگر با محصولات کشاورزی استان فارس نیز عامل بعدی است که وی برای گرانی این روزها ذکر می‌کند و معتقد است وقتی محصول کشاورزی استان فارس به 5-6 استان دیگر نیز فرستاده می‌شود و محصول هم کم است، عاملی برای گرانی می‌شود. نداشتن نرخ ثابت میوه و صیفی‌جات یکی از چالش‌های اصلی بازار میوه است که عدلو نیز آن را تایید می‌کند.

شیر و پنیر و تخم مرغ گروه دیگری هستند که پس از سبزیجات بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه گذشته داشتند و با افزایش 5.9 درصد نسبت به ماه گذشته روبه‌رو بودند. این گروه نیز معمولا از پرکاربردترین اقلام در سفره‌های ایرانی است که با افزایش هر روزه قیمت کم کم از سفره خانوارها در حال پرکشیدن است.

نان و غلات نیز با افزایش 5.8 درصدی نسبت به ماه گذشته در شمار گران‌ترین‌ها قرار گرفته است که البته همه بر این مسئله اتفاق نظر دارند که نان قوت غالب مردم است و باید در این زمینه چاره‌اندیشی‌های بیشتری شود.

با این حال بررسی روند کنونی توسط کارشناسان اقتصادی نشان از بهبود شرایط در زودهنگام ندارد و به اعتقاد برخی از این کارشناسان افزایش قیمت کالاها تا پایان سال ادامه دارد که علیرضا پاک فطرت رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در این باره به تسنیم گفت: نباید این انتظار باشد که دولت جدید در چندماه بتواند تورم را کنترل کند.

به اعتقاد وی دولت کنونی تنها می‌تواند سرعت رشد قیمت‌ها را کنترل کند تا در ادامه برای تورم هم چاره‌ای اندیشیده شود و امیدواریم که این امر از سوی دولت کنونی رخ دهد.

افزایش قیمت کالاها هر چند کم هم باشد به معنای آب رفتن سفره خانوارها است بنابراین به جاست که مسئولان به ویژه آنان که در حوزه اقتصاد فعال هستند تصمیم جدی برای کنترل قیمت‌ها و بازار داشته باشند.

برچسب ها: گرانی ، سبزیجات ، شیر ، پنیر ، تخم مرغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار